modern nation-state maandeeq union NU2011 EX-SOMALIE

modern nation-state maandeeq union NU2011 EX-SOMALIE
SAB END SAMAALE

A long way to go for peace

A long way to go for peace
somalia

HIDO IYO DHAQAN

HIDO IYO DHAQAN

Pageviews vorige maand

maandeeq leiden

woensdag 24 augustus 2011

Update Somalische Vereniging Maandeeq II - 24-08-2011


Update Somalische Vereniging Maandeeq II - 24-08-2011

In 2011 hebben we een doorstart gemaakt met de Vereniging. We hebben veel vergaderd en uiteindelijk afgesproken dat we met een groep van 5 personen ieder 500 of 1000 euro zouden doneren om de activiteiten te kunnen starten en de rest van de Somalische gemeenschap te stimuleren ook lidmaatschap te betalen.
We hadden het plan met het bijeengebrachte geld de volgende zaken te organiseren:
- 2x Ciid
- 1x uitstapje voor de kinderen organiseren (zwembad/pretpark)
- 1x openingsvergadering
- sportactiviteiten voor de jongeren opstarten (zaalvoetbal)
- zwemactiviteiten voor de vrouwen opstarten
- een ontmoetingsplek openen waar de gemeenschap elkaar op een aantal momenten per week zou kunnen ontmoeten.

Gedurende de afgelopen maanden werd er veel gepraat maar weinig gedaan. Ik heb geprobeerd ook de andere mensen wat verantwoordelijkheid te geven. Het heeft geen zin als ik de enige ben die overal achteraan holt. En het hoort ook bij mijn idee van het in beweging brengen van de gemeenschap. Ik wist van tevoren dat het heel moeilijk zou worden. Dat er mensen zijn die macht willen hebben, dat veel mensen zich alleen wilden inspannen voor subsidie, in plaats van zelf een bijdrage te leveren. En in het verleden zijn verschillende initiatieven doodgebloed o.a. vanwege het gebrek aan gemeenschapszin.
Ik had geleerd van Maandeeq I dat het belangrijk was betrouwbare mensen in het bestuur te hebben. Het liefst werkenden (dacht ik). Zij zouden makkelijker te motiveren zijn, en betrouwbaarder voor de andere mensen.
Vanaf het begin heb ik gepleit voor transparantie, vooral op het financiële vlak. Omdat dit vaak een bron van conflicten is. Mensen willen weten wat er met hun geld gebeurt. Als ze het niet vertrouwen, zullen ze niets doneren.
Ik ben al een tijd bezig met de opbouw van een ledenbestand. Mijn idee is dat de leden een klein bedrag per maand betalen (het liefst automatisch d.m.v. een machtiging), waar vervolgens zaken van georganiseerd worden. Hierdoor kun je makkelijker zelf als gemeenschap je zaken plannen.
De twee andere bestuursleden heb ik aan deze taak gezet. Vertrouwen krijgen, leden werven en machtigingen voor automatische contributie regelen. Tot op heden is dit nog niet rond, maar ik heb wel veel gegevens van potentiële leden, en van een aantal leden die al voor een paar maanden betaald hebben.
Ik heb kwitantieboekjes aangeschaft op het moment dat we nog geen eigen rekening hadden. Ook weer om zo transparant mogelijk te blijven.
Echter, de twee nieuwe bestuursleden hebben zichzelf weer ontslagen. Een had wat gezondheidsproblemen, de ander wist niet goed hoe hij zaken moest organiseren, of hij dacht dat hij het niet goed wist. De organisatie voor de aankomende Ciid moet ik nu weer zelf doen. De locatie is geregeld, en het eten in principe ook. Alleen alles valt of staat met betalingen die nu nog binnen moeten komen. Als dit achterblijft, zal het een soberder feest worden.
Op dit moment heb ik 330 euro op mijn rekening. Ik verwacht nog 200 euro op korte termijn. Omdat ik dit feest en het ophalen van geld niet van het begin af aan heb kunnen controleren, is het weer te vaag gebleven naar mijn smaak. Het liefst zou ik alle transacties via internetbankieren willen doen, dan weet je precies waar je aan toe hebt. Maar ik denk dat ik het met bescheiden middelen toch nog wel goed kan organiseren, maar minder goed dan ik zou willen.
Ten slotte wil ik zeggen dat ik heel veel heb geleerd de afgelopen maanden. Wat is wel mogelijk op korte termijn en wat niet. Ik heb mijn idealen wat moeten bijstellen maar ik ben wel vast van plan Maandeeq door te laten gaan. Ik wil bezig blijven met het motiveren van Somaliërs en ik heb wel plannen hoe dat zou kunnen, maar het is geen makkelijke weg. Het is vallen en opstaan. Het is een taai proces om verwachtingen te doorbreken en deze bij te stellen, zowel die van mezelf als die van de gemeenschap. Er wordt naar mijn smaak nog te veel gedacht dat zaken wel opgelost/georganiseerd/betaald worden. En dit is volledig in tegenspraak met het originele Somalische motto dat iedereen zo zelfstandig mogelijk moet zijn. Vandaar dat ik denk dat er nog veel terrein te winnen valt. Als wij als gemeenschap en als individuen de kans krijgen en pakken ons zelfstandig op te stellen, zal dit positief uitwerken voor de maatschappij waar wij ons in bevinden.
Ik weet dat er veel problemen zijn, ik wil gaan bedenken op welke manier wij als Maandeeq mensen kunnen ondersteunen bij het zelf oplossen van hun problemen. Door een soort richtingaanwijzer te zijn in deze maatschappij. Ik denk dat er van beide kanten een mentaliteitsverandering moet komen, zowel aan Somalische zijde als binnen de Nederlandse maatschappij t.o.v. het benaderen van de Somaliërs.

Geen opmerkingen: