modern nation-state maandeeq union NU2011 EX-SOMALIE

modern nation-state maandeeq union NU2011 EX-SOMALIE
SAB END SAMAALE

A long way to go for peace

A long way to go for peace
somalia

HIDO IYO DHAQAN

HIDO IYO DHAQAN

Pageviews vorige maand

maandeeq leiden

zondag 30 oktober 2011

Aqoon la'aani waa iftiin la'aanee


Aqoon la'aani waa iftiin la'aanee

Waa Aqal Iyo ilays la'aanee

Ogaada ogaada, dugsiyada ogaada

O o aada aaya walaalayaalow aada.




Gebrek aan kennis is het gebrek aan verlichting

Is dakloos en zonder licht

Weet, zich bewust zijn van de scholen

En ga naar school, naar de scholen

Broeders en zusters naar de scholen

- Abdullahi Qarshe (1961)

Het nieuws komt uit Somalië volgt een script-achtig parcours, en nooit faalt de verbeelding van zelfs de minst intelligente persoon van, laat staan ​​degenen die niet weten waar het zich bevindt op de kaart. Een klassiek synoniem voor anarchie en wetteloosheid al bijna twee decennia, het land lijkt om nooit te moe van de dagelijkse gekibbel en vechten tussen de verschillende belangengroepen die allemaal streven naar de politiek domineren.

Misschien was Somalië's script geschreven honderden jaren geleden in een losse Somalische spreekwoord die onmiskenbaar verwijst naar de ellende die in dat land. Het gaat als volgt:

Ik en mijn clan tegen de wereld,

Mij ​​en mijn familie tegen mijn clan,

Ik en mijn broer tegen mijn familie,

Ik tegen mijn broer.

Inderdaad, dit portretteert een Byzantijnse-achtige case, waar complicatie, geheimhouding en een stam, clan-based probleem is verworden tot een crisis die nu is die niet alleen wonen deze Hoorn van Afrika natie, maar ook degenen die in de luxe van de Europese en westerse hoofdsteden.

Deze laatste week, de zwakke en zwakke federale overgangsregering (TFG) lanceerde haar langverwachte grote aanval op de Al Shabaab. Met bewaking en logistieke steun van de VS, zoals gerapporteerd door verslaggever van de New York Times ', Jeffrey Gettleman, de federale overgangsregering wil om te roken-out al Shabaab en een grotere controle over het door oorlog verscheurde land te krijgen.

Echter, moeten Amerika en het ministerie van Somalië analisten weten wel beter dat de terroristen niet worden afgeschrikt door het gebruik van bommen en raketten. In ieder geval niet meer! Afghanistan en Irak en de zaak van de Taliban zijn erg typerend voor het dilemma waarmee we geconfronteerd worden in Somalië vandaag. Als Newsweek's Fareed Zakaria schreef onlangs: "De focus van onze zorg is nu niet een brede politieke beweging, maar een handvol fanatici verspreid over de hele wereld. Toch enorme opbouw van de natie Washington machines blijft om uit te geven tientallen miljarden dollars in Irak en Afghanistan, en er zijn gesprekken om meer te doen in Jemen en Somalië. "

Trouwens, nog een verbazingwekkend factor die uit komen in het nieuws rijk is de rol van de buurlanden van Somalië 'in zijn interne politiek zonder duidelijke aanwijzingen met betrekking tot een geformuleerd, werken beleid. Volgens een rapport van de Kenia Zondag Nation, over "2400 jonge Somaliërs" zijn geworven uit het Noord-Oost provincie in Kenia en hebben "gekregen paramilitaire opleiding aan de Manyani Kenya Wildlife Service (KWS) trainingskamp in Coast provincie" om de strijd van de al Shabaab terug in Somalië.

Alle politiek opzij, moeten we begrijpen dat 20 jaar later, Somalië moet eruit groeien van de bom en de kogel levensstijl. Natuurlijk, het is moeilijk en bijna onmogelijk om tegemoet aan de eisen van alle stammen, clans, belangengroepen en milities in Somalië. Toch zou de internationale gemeenschap en degenen die geïnteresseerd zijn in het welzijn van het Somalische volk de eerste stap zetten en financieren een basisniveau initiatief dat zou de Somaliërs overstijgen verder dan de "ik tegen mijn broer"-syndroom en het vrijmaken van hun waardigheid en toekomst voor zichzelf.

En een manier om dat te doen is om te winnen van de oorlog van de geest - door de boeken, in plaats van de kogels. De oorlog voor de harten en geesten is de nieuwe strijd lijn die is opgesteld in Somalië. En het is mijn oprechte overtuiging dat van alle propaganda technieken die al de verschillende groepen gebruikt om te trekken in wat er over is van de Somalische jongeren in hun kamp, ​​het is zij die het opleiden van de jonge geesten en harten van Somalië dat de toekomst ligt met. Het is door middel van onderwijs en verlichting die hoop zal worden hersteld naar Somalië en de lijdensweg van miljoenen mensen voor altijd genezen.

In deze reeks van blogs, zal ik proberen om dat te benadrukken door het verhaal van mannen en vrouwen die getrotseerd alle kansen om het Somalische volk en die zich abonneren op de Somalische lied dat opvoeden "Gebrek aan kennis is het ontbreken van verlichting."

De serie zal worden besproken in termen van interviews, essays functies, en ik zal zelfs proberen om vlog (video blogging) als technologie kan ik. Ik hoop dat je de verhalen van deze moedige jeugd, en aan het eind, ervan overtuigd geraakt dat het alleen door middel van onderwijs dat we kunnen doen herleven de glorie van een natie die al lange tijd gegaan naar de honden.

Soomaaliya Hanoolaato ... Lang leve Somalië.

Geen opmerkingen: