modern nation-state maandeeq union NU2011 EX-SOMALIE

modern nation-state maandeeq union NU2011 EX-SOMALIE
SAB END SAMAALE

A long way to go for peace

A long way to go for peace
somalia

HIDO IYO DHAQAN

HIDO IYO DHAQAN

Pageviews vorige maand

maandeeq leiden

donderdag 15 september 2011

Een korte terugblik op het afgelopen jaar


Een korte terugblik op het afgelopen jaar

Voordat we begonnen met Maandeeq hadden we mooie theorieën. Het bereiken van mensen en vervolgens activeren van mensen uit de Somalische gemeenschap in Leiden. Nu blijkt dat de werkelijkheid toch nog wat weerbarstiger is dan we hadden verwacht. Sommige mensen haken af omdat vrijwilligerswerk ze onvoldoende brengt, anderen omdat ze niet gewend zijn op dit vlak actief te zijn. Zo zijn de twee nieuwe leden van het bestuur sinds korte tijd ook weer opgestapt. Een reden wordt niet duidelijk gegeven.

Na het opstappen van de 2 nieuwe bestuursleden zijn er nog 2 andere jonge Somaliërs actief geworden. Ze hebben zich vooral met het afgelopen suikerfeest beziggehouden. Vooral met het inzamelen van geld en het doen van wat boodschappen. Door een klein groepje Somaliërs is wat meer geld bijeengebracht. Zij ondersteunden van harte het doel van Maandeeq, het creëren van gemeenschapszin. Helaas hadden juist deze mensen maar weinig tijd vanwege hun eigen werk. Maar ze konden en kunnen ons af en toe goed ondersteunen.

De laatste Eid was een groot succes. Lekker eten, genoeg speelruimte voor de kinderen. En alles verliep rustig.

Mijn plan was direct na de Eid door te pakken met het sportgedeelte, dus voor jonge mannen een voetbalactiviteit op te zetten. Samen met Erica hebben we contact opgenomen met Sportbedrijf Leiden. Ze hebben helaas geen ruimte voor ons om te voetballen, wel om te basketballen. Toen heb ik nog gezocht naar een geschikt voetbalveld, maar helaas was daar ook alles al verhuurd en door de clubs in gebruik. Er is in Leiden niet zo heel veel ruimte om met een nieuwe club sportief aan de slag te gaan. Ik zie nu in dat het wat lastiger is dan ik van tevoren had bedacht. Wellicht zal ik dit plan dus op de wat langere termijn moeten plannen.

Op dit moment is het heel belangrijk dat de volgende Eid ook weer een succes wordt, zodat mensen er vertrouwen in gaan krijgen dat we als Vereniging echt wat voor elkaar kunnen krijgen. Het zou heel fijn zijn als ik hiervoor wat ondersteuning van de gemeente zou krijgen. Hierdoor wordt mijn eigen geloofwaardigheid ook wat groter. Ik geloof erg in eigen kracht, in eigen investeringen. Alleen is dit nog niet te doen gebruikelijk in Nederland, en hierdoor wordt mijn positie zwakker.

Als de gemeenschap ziet dat ik ook door de gemeente wordt ondersteund, wordt mijn positie sterker en kan ik meer bereiken. Op de wat langere termijn wil ik toch ook weer gaan proberen door middel van machtigingen lidmaatschapsgeld te vragen. Hierdoor kan de Vereniging makkelijker op eigen kracht zaken gaan organiseren. In plaats van iedere keer met de pet rond te moeten gaan.

Er heerst nu wat opwinding, mensen geloven dat er misschien wat verandering komt. Ze hebben een opkikker gekregen van het afgelopen suikerfeest. Daarom is het nu ook een geschikt moment voor investering zodat de mensen van de gemeenschap ook op de langere termijn wat actiever kunnen worden

Geen opmerkingen: